Je bent hier:
  • Home /
  • Blog
    Je bent hier:
  • Home /
  • Blog /
  • Creativiteit kent geen tijd
Creativiteit kent geen tijd
Jascha Tuinier

 

Er wordt vaak gezegd dat creativiteit niet af te dwingen valt, dat inspiratie komt wanneer het komt, wanneer de muze je influistert*. En dat is ook zo, dat weet je net zo goed als ik. Inspiratie komt vaak op momenten dat je er niet naar zoekt. Soms zelfs als je met een heel ander project bezig bent, of iets alledaags. En het is lastig als je dan met tijdregistratie aan komt zetten.

‘Soms kost het vinden van het perfecte campagnehaakje weken, soms is het in een dagdeel gepiept.’

 

*Wist je trouwens dat de Grieken helemaal geen muze hadden voor beeldende kunst of ontwerpers? Maar dat terzijde. 

 

In veel beroepen waar inzichten naar ideeën worden omgezet, doen eureka-momenten zich ook buiten werktijd voor. Informatieverwerkingsprocessen blijven ook doorgaan na sluitingstijd. Hoe vertaal je dat werk, dat kennelijk in het achterhoofd van je medewerkers doorgaat, in je tijdregistratie? De tijd dat ze stonden te stofzuigen, toen plotseling dat geniale idee ontstond, is dat overwerk?

En moeten we voor dat fantastische concept dan maar minder rekenen omdat het toevallig heel snel ontstond? Natuurlijk niet. Creatief werk vertegenwoordigt een absolute waarde. En meestal staat daar een vaste, vooraf overeengekomen prijs tegenover.

 

Het probleem is uiteindelijk dat je inspiratie lastig kunt afdwingen, dus je kunt ook niet van tevoren zeggen hoeveel tijd je kunt registreren. De tijdregistratie is een stuk complexer dan bij de parketboer, die precies weet hoeveel tijd hij per vierkante meter nodig heeft om je vloer te leggen. Dat valt trouwens vies tegen!

 

Even een korte vraag:

 

Wat als:

  • creativiteit niet op vaste tijden komt en het daardoor lastig is om te zeggen hoeveel tijd iets heeft gekost;
  • inspiratie soms aan komt vliegen en soms van ver moet komen;
  • je toch een vaste prijs gaat rekenen voor het eindresultaat.

 

Wat als dat allemaal waar is. Waarom zou je je ontwerpers dan nog lastigvallen met je tijdregistratie?

 

Omdat het hun werk makkelijker én beter maakt

Om te beginnen zijn ontwerpers niet de enigen die buiten werktijd met hun werk bezig blijven. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor onderzoekers, schrijvers, coaches, productontwikkelaars, psychologen en game-developers. Voor alle functies waarin een beroep wordt gedaan op de associatieve lenigheid van je hersenen geldt dat je je werk overal met je meedraagt. Het hoort er gewoon bij, er worden in geen enkele sector uren voor geschreven. Net als dat je ook geen verlof opneemt als je tijdens je werk even aan je kinderen denkt.

 

Een ander interessant gegeven is dat veel écht succesvolle creatieven juist zeer gedisciplineerd en volhardend doorwerken aan één project. Ze laten het pas los als ze er de baas over zijn. En ze hebben vaak een hele strakke dagelijkse routine. Een dagritme waarin voor creativiteit één of meer vaste timeframes zijn ingebouwd. Dat soort creatieven kan hun tijdregistratie van tevoren al invullen, in plaats van achteraf. Gewoon vooraf bepalen waar je aan gaat werken en daar niet van afwijken, onder geen beding. Goed voor de creativiteit, als je Beethoven, Freud, Truman Capote en Van Gogh mag geloven.

 

Even tussendoor: ik vind het ontzettend interessant om te lezen hoe grote artiesten hun dag zó strak plannen. Hoewel ik me ook kan voorstellen dat een paar van deze ochtendroutines niet heel goed voor je zijn. En of je je medewerkers nu zo moet laten functioneren, weet ik ook niet zeker…

 

Gelukkig zijn er minder extreme manieren om ze te helpen hun tijd en ruimte beter af te bakenen. Om ontwerpers hun werk goed te kunnen laten doen, moet je de volgende dingen goed regelen in je tijdregistratie:

 

  • Tijdsinspanning

Hoeveel tijd is er nodig voor een project? Dat kun je alleen maar goed inschatten als je weet hoeveel tijd vergelijkbare projecten in het verleden hebben gekost. Dat is wat tijdschrijven en goede rapportages je brengen: inzicht. Je weet namelijk hoeveel tijd je voor een klus moet rekenen, en ook hoeveel tijd je moet laten moet inroosteren zodat je ontwerpers kwaliteit leveren.

 

  • Aantal projecten

Hoeveel opdrachten leg je tegelijk bij 1 ontwerper? Een productieve fulltime-ontwerper kan ongeveer 32 uur besteden aan projecten*. Waar wordt die tijd aan besteed? Het is de verantwoordelijkheid van het projectmanagement én de ontwerper om die tijd goed te registreren. Geef niet alle projecten tegelijk aandacht, maar verdeel de werklast meer opeenvolgend. Dus als er een nieuw project binnenkomt, vraag je dan af of nodig is de ontwerper direct aan te haken. Hoe meer projecten een ontwerper in z’n hoofd heeft, hoe minder sterk de ideeën. Ze kunnen tijdens het stofzuigen beter op maar 1 of 2 vraagstukken broeden.

* Lijkt dit veel? Lees dan onze whitepaper over productiviteit.

 

  • Interne werkzaamheden

Hoeveel andere (interne) werkzaamheden, korte klusjes, vragen tussendoor en meetings komen er langs op een dag? Allemaal dingen die je uit je ‘flow’ halen.

 

Samengevat: tijdregistratie zorgt voor inzicht in benodigde tijd en belasting. Het stelt je in staat om de creatieve tijd van je medewerkers te beschermen. Dat leidt tot kwaliteit en productiviteit.

 

Meer lezen over dit onderwerp? Lees dan ook de vier andere artikelen over tijdschijven bij creatieve bedrijven.  

 

 

Als eerste op de hoogte van de beste blogs