Je bent hier:
  • Home /
  • Blog
    Je bent hier:
  • Home /
  • Blog /
  • Uren bijhouden past niet bij ontwerpers
Uren bijhouden past niet bij ontwerpers
Jascha Tuinier

Creatieven hebben vaak een bijzondere motivatie om het werk te doen dat ze doen. Die gaat veel verder dan het maken van uren in ruil voor een salaris. De drijfveren van ontwerpers lijken veel op die van kunstenaars. Sterker nog, sommige ontwerpers zijn opgeleid op kunstacademies waar pas in een later studiejaar de keuze gemaakt wordt tussen het kunstenaarschap of het ontwerpersbestaan.

Het is dan ook niet gek dat vooral in de ‘Creative Business’ uren bijhouden een onderwerp is van frustratie en debat. Het staat gevoelsmatig haaks op de behoefte aan autonomie en de creatieve behoefte die ooit de reden was om aan een kunstacademie te gaan studeren.

 

geen uren bijhouden

 

Als je als eigenaar van een creatief bureau niet goed kunt uitleggen waarom je je medewerkers hun uren laat bijhouden, geef je een dubbel signaal af. Aan de ene kant stel je waarschijnlijk dat kwaliteit het hoogste goed is. Aan de andere kant moeten er uren worden geschreven. En die uren worden gecontroleerd. En daarmee voelt de ontwerper zich op de vingers gekeken. Hij zal zich al snel afvragen wat nu zwaarder weegt.

‘Gaan ze mijn uren dan vergelijken met die van mijn collega?’. Een creatief voelt zich onprettig bij zo’n gedachte. Een competitieve cultuur binnen een creatieve onderneming moet gaan over de genialiteit van ideeën, de perfectie van de uitvoering en het uiteindelijke succes van de klant. En dus niet over wie het beste z’n uren heeft bijgehouden. Toch?


Motiveer je keuze voor tijdschrijven

Maak je medewerker duidelijk dat je hem niet beoordeelt op de tijd die hij besteedt aan één klus, maar dat je kijkt naar de lange termijn. En uiteraard naar kwaliteit. Laat zien dat je begrijpt dat de ene klus meer tijd kan kosten dan ingeschat en een andere klus minder. Maar dat je over het geheel genomen wilt weten of de tijd die is ingeschat voor (soorten) projecten matcht met de tijd die eraan besteed wordt.

 

"Wij kijken niet naar het rendement van één project, maar naar het totale rendement van bijvoorbeeld 30 projecten voor een klant. Als dat rendement goed zit, dan maakt het ons niet uit als er een keer een project stroever loopt."

Michael Klok, Oprichter G2K Creative Agency

 

En als daar een groot verschil tussen zit, kijk dan samen hoe dat verschil ontstaat. Misschien wordt de tijd die nodig is voor projecten wel structureel te laag ingeschat. Dan ligt de oorzaak van de tijdsoverschrijding niet bij de ontwerper en moet de ureninschatting voor je diensten bijgesteld worden. Een taak voor sales of projectmanagement.

Het kan ook zijn dat de creatie echt te veel tijd heeft gekost. Dan is het interessant om te kijken naar de oorzaken:

  • Heeft een ontwerper bijvoorbeeld te veel klussen tegelijkertijd op z’n bureau liggen waardoor zijn aandacht versnipperd raakt?
  • Of is er te veel afleiding? Door interne klusjes, door een rumoerige omgeving? De ontwerper kan zoiets het beste zelf aangeven.

Je hebt het dan dus niet over het controleren of een ontwerper te veel tijd aan iets besteed. Integendeel, je kijkt juist of je ontwerpers voldoende tijd, ruimte en focus heeft om zijn werk goed en prettig te doen. Ik was een tijd terug bij een bureau waar de Sonos de studio uit was gegooid en alle medewerkers een noise-cancelling koptelefoon hadden gekregen. Niet zo gezellig misschien, maar volgens de managing director was iedereen na een paar dagen om. En de productiviteit schoot omhoog!

Uiteindelijk moet het uren bijhouden leiden tot 2 inzichten:

  • Aan de ene kant zorgt het ervoor dat de creatief voldoende tijd en ruimte heeft om kwaliteit te leveren.
  • Anderzijds zorgt het bijhouden van uren ervoor dat het bureau voldoende geld voor z’n waar krijgt. Daar worden per slot van rekening de salarissen van betaald. Ook niet onbelangrijk.

 

Meer weten over dit onderwerp? Lees dan ook de andere vier artikelen in deze reeks.  

Als eerste op de hoogte van de beste blogs